علاوه بر گوگل و بینگ ، موتورهای جستجوی دیگری نیز وجود دارند که ممکن است چندان شناخته شده نباشند ، اما هنوز میلیون ها پرس و جو در روز را ارائه می دهند.
شاید برای بسیاری از افراد شگفت انگیز باشد ، اما گوگل تنها موتور جستجوی امروز در اینترنت نیست!
در واقع ، تعدادی از موتورهای جستجوی جایگزین وجود دارند که می خواهند تاج و تخت گوگل را به دست آورند ، اما هیچ یک از آنها (هنوز) آماده تهدید نیستند.
با این وجود ، موتورهای جستجوی دیگری نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند ، و بهترین گزینه های جایگزین Google در زیر ارائه شده است.
نیازی به معرفی بیشتر نیست. گوگل با تفاوت خیره کننده 89.43 درصد از رتبه دوم بینگ در رتبه اول جستجو قرار دارد. بر اساس آمارهای statista و statcounter ، گوگل بر بازار همه کشورها در هر دستگاه (دسکتاپ ، تلفن همراه و …) تسلط دارد.
چرا گوگل محبوب ترین موتور جستجو است؟
آنچه گوگل را به محبوب ترین و معتبرترین موتور جستجو تبدیل کرده است ، کیفیت نتایج جستجوی آن است. گوگل از الگوریتم های پیچیده ای برای ارائه دقیق ترین نتایج به کاربران استفاده می کند. لری پیج و سرگئی برین ، بنیانگذاران گوگل به این ایده رسیدند که وب سایت هایی که توسط وب سایت های دیگر به آنها ارجاع داده می شود ، اهمیت بیشتری نسبت به سایرین دارند و بنابراین شایسته رتبه بالاتری در نتایج جستجو هستند. طی سالها الگوریتم رتبه بندی گوگل با صدها فاکتور دیگر (از جمله کمک به یادگیری ماشین) غنی شده است و همچنان معتبرترین راه برای یافتن دقیق آنچه شما در اینترنت جستجو می کنید ، باقی مانده است
Microsoft Bing
Bing در اکتبر 2020 به Microsoft Bing تغییر نام داد. بهترین موتور جستجوی جایگزین برای Google ، Microsoft Bing است. سهم موتور جستجوی بینگ بین 2.83 تا 12.31 درصد است. بینگ تلاش مایکروسافت برای به چالش کشیدن گوگل در جستجو است ، اما با وجود تلاش آنها ، آنها هنوز نتوانسته اند کاربران را متقاعد کنند که موتور جستجوی آنها می تواند مانند Google قابل اعتماد باشد. حتی اگر Bing موتور جستجوی پیش فرض در رایانه های شخصی ویندوز باشد ، سهم بازار موتورهای جستجو آنها به طور مداوم پایین است. Bing از موتورهای جستجوی قبلی مایکروسافت (MSN Search ، Windows Live Search ، Live Search) سرچشمه گرفته است و طبق رتبه Alexa رتبه 30 وب سایت پربازدید در اینترنت است.
Yahoo
یاهو یکی از محبوب ترین ارائه دهندگان ایمیل است و موتور جستجوی وب آن با میانگین 1 درصد سهم بازار در رتبه سوم جستجو قرار دارد. از اکتبر 2011 تا اکتبر 2015 ، جستجوی یاهو منحصراً توسط بینگ پشتیبانی می شد. در اکتبر 2015 یاهو با گوگل موافقت کرد تا خدمات مربوط به جستجو را ارائه دهد و تا اکتبر 2018 ، نتایج یاهو هم توسط گوگل و هم بینگ ارائه می شد. از اکتبر 2019 ، Yahoo! جستجو بار دیگر به طور انحصاری توسط بینگ ارائه می شود. یاهو همچنین موتور جستجوی پیش فرض مرورگرهای فایرفاکس در ایالات متحده است (از سال 2014). پورتال اینترنتی یاهو بسیار محبوب است و به عنوان 11 وب سایت پربیننده در اینترنت رتبه بندی می شود (طبق گفته الکسا).
Baidu
سهم بازار بینو بین 0.68 تا 11.26 درصد است. بایدو در سال 2000 تاسیس شد و محبوب ترین موتور جستجو در چین است. سهم بازار آن به طور پیوسته در حال افزایش است و طبق ویکی پدیا ، بایدو میلیاردها پرس و جو در ماه را ارائه می دهد. در حال حاضر در رتبه 4 ، در رتبه بندی الکسا قرار دارد. اگرچه بایدو در سراسر جهان قابل دسترسی است ، اما فقط به زبان چینی در دسترس است
Yandex.ru
Yandex ، محبوب ترین موتور جستجوی روسی دارای سهم بازار جهانی بین 0.5 تا 1.16 درصد است. به گفته الکسا ، Yandex.ru در بین 30 وب سایت محبوب ترین در اینترنت با رتبه 4 در زبان روسی قرار دارد. Yandex خود را به عنوان یک شرکت فناوری معرفی می کند که محصولات و خدمات هوشمند را با استفاده از یادگیری ماشین ایجاد می کند. بر اساس ویکی پدیا ، Yandex بزرگترین موتور جستجو در روسیه را با حدود 65 درصد سهم بازار در آن کشور اداره می کند.
DuckDuckGo
سهم بازار موتورهای جستجوی DuckDuckGo در حدود 0.45 است. طبق آمار ترافیک DuckDuckGo ، آنها به طور متوسط روزانه 47 میلیون جستجو انجام می دهند ، اما هنوز سهم بازار آنها به طور مداوم زیر 0.5 است. برخلاف آنچه اکثر مردم معتقدند ، DuckDuckGo فهرست جستجوی خود را ندارد (مانند Google و Bing) ، اما آنها نتایج جستجوی خود را با استفاده از منابع مختلف تولید می کنند. به عبارت دیگر ، آنها داده های خود را ندارند اما برای ارائه پاسخ به سوالات کاربران به منابع دیگر (مانند Yelp ، Bing ، Yahoo ، StackOverflow) وابسته هستند. این یک محدودیت بزرگ در مقایسه با گوگل است که دارای مجموعه ای از الگوریتم ها برای تعیین بهترین نتایج از همه وب سایت های موجود در اینترنت است. از نظر مثبت ، DuckDuck Go دارای رابط کاربری تمیز است ، کاربران را ردیابی نمی کند و به طور کامل با تبلیغات بارگیری نشده است.
Ask.com
Ask.com که قبلاً با نام Ask Jeeves شناخته می شد ، تقریباً 0.42 درصد از سهم جستجو را دریافت می کند. ASK بر اساس قالب پرسش/پاسخ است که در آن اکثر سوالات توسط سایر کاربران پاسخ داده می شود یا به شکل نظرسنجی است. همچنین دارای قابلیت جستجوی عمومی است اما نتایج در مقایسه با گوگل یا حتی بینگ و یاهو فاقد کیفیت است.
Ecosia
Ecosia یک تجارت اجتماعی مستقر در برلین است که توسط کریستین کرول در سال 2009 تاسیس شد. دلیل اصلی ایجاد ecosia کمک به تأمین مالی کاشت درختان و پروژه های مرمت بود. بنابراین به عنوان “موتور جستجوی کاشت درخت” شناخته می شود. اکوسیا چگونه کار می کند؟ Ecosia یک شریک بینگ است ، به این معنی که نتایج جستجوی آن توسط بینگ پشتیبانی می شود. Ecosia با نمایش تبلیغات در نتایج جستجوی آنها ، از برنامه ریزی درختان پشتیبانی می کند. هر بار که روی آگهی کلیک می شود ، ecosia سهم کوچکی می گیرد. تخمین زده می شود که برای تأمین هزینه کاشت یک درخت تقریباً 45 جستجو لازم است. از نظر سهم بازار موتورهای جستجو ، سهم Ecosia در حدود 0.10 است.
Aol.com
AOL معروف قدیمی هنوز در بین 10 موتورهای جستجو برتر با سهم بازار نزدیک به 0.05 قرار دارد. شبکه AOL شامل بسیاری از وب سایت های محبوب مانند engadget.com ، techchrunch.com و huffingtonpost.com است. در 23 ژوئن 2015 ، AOL توسط Verizon Communications خریداری شد.
Internet archive
archive.org موتور جستجوی بایگانی اینترنت است. شما می توانید از آن برای اطلاع از ظاهر وب سایت از سال 1996 استفاده کنید. اگر می خواهید تاریخچه یک حوزه را ردیابی کرده و نحوه تغییر آن را در طول سالها بررسی کنید ، این ابزار بسیار مفید است.