مسیر برنامه نویسی

حسین خالقی

حسین خالقی

موسس تمیکس ، توسعه دهنده و طراح وب - حوزه فعالیت و علایق : UI-UX-php-Elementor-Js-Ps-Mobile App-WP

مسیر برنامه نویسی

قبل از هر چیزی باید راجع به ساختار اینترنت و سند وب اطلاعات داشته باشی و باید مطالعه کنید !

به طور کلی برنامه نویسی به دو بخش    ظاهری (front end)  و  برنامه نویسی و ارتباط با سرور (back end) می باشد. میخواهیم راجع به این دوتا بیشتر صحبت کنیم ، با ما همراه باشید:

Front End :

    طراحان UI/UX توسعه دهندگان اصلی هستند که به ترتیب بر رابط کاربری و تجربه کاربر تمرکز می کنند. طراحان UI جنبه های بصری طراحی سایت را تکمیل می کنند در حالی که طراحان UX چندین آزمایش کاربر را انجام می دهند تا اطمینان حاصل شود که سایت با کاربران ترجیحی به خوبی کار می کند.

 

ابتدا باید  با  html  شروع کنید .

Html  یک زبان نماد گذاری است و ساختار سند وب  شما را تشکیل میدهد.

بعدش نوبت  css  :

در اینجا شما باید یاد بگیرید که چطور تگ های html یا ساختار سایت خودتون رو زیبا نمایش بدین.  زیبایی  و استایل سایت  به چطور نوشتن کد های css  است. یادت باشه که  زیبایی نصف کار  است !

همینجا بهتون بگم که شما میتوانید به جای استفاده از html , css از صفحه ساز هایی مثل elementor هم استفاده بکنید و سایت خودتون رو با المنتور طراحی کنید اما دقت کنید ، کسانی که  html , css رو بلدن اتفاقاً اگر حتی با المنتور هم سایت رو طراحی کنن بهتر  و درست تر  و سفارشی تر طراحی خواهند کرد. تفاوت داره بین طراحی یک UI کار حرفه ای مسلط به html , css و یک فردی که حالا بدون اطلاعات میخواد فقط با این صفحه ساز ها طراحی کنه

نوبت رسید به java script و jQuery

خب  ! دوستان گل من

اگر میخواین سایت شما متحرک ، پویا و باحال بشه باید از کد های js(java script) یا کتابخانه جاوااسکریپت به نام jQuery استفاده کنید.

کار هایی مثل ساخت اسلایدر ، Ajax و … با جاوااسکریپت و jQuey  امکان پذیره

تبریک میگم به شما

شما با یادگیری این سه زبان html , css, js /jQuery    یک متخصص UI , UX می شوید و بازار کار خوبی هم تا همینجا برای شما فراهم شده !

یک سری کتابخانه های آماده مثل Bootstrap   وجود داره که با یادگیری اونها می توانید  کار خودتون رو در طراحی صفحات وب سرعت ببخشید

Back End :

بعد از اینکه شما فرانت اند (html,css,js,jQuery) رو یاد گرفتین ،

نوبت میرسه که برنامه نویسی سمت سرور  و زبان دوست داشتنی php

 

 دوستان زبان php  یک زبان شیرین و خیلی خیلی کاربردیه که با یادگیری اون می توانید گامی بلند در راستای  افزایش درآمد خودتون و انجام کارهای فوق العاده  بردارید. هر کار دوست دارید میتوانید انجام بدین !

اگر php کار باشید حتماً پروژه های زیادی به سمت شما خواهد آمد.  برنامه نویسی که علاوه به فرانت اند ، بک اند رو هم بلد باشه بهش میگن  fullstack

در ایران اگر فول استک باشی خیلی موفق هستی ، درسته که تمرکز روی یک زبان میتونه خیلی بهتر باشه ولی بیایید واقع بین باشیم . اگر میخواین داخل ایران کار کنید نیاز دارین که یک پروژه رو خودتون 0 تا 100 انجام بدین  و باید فول استک باشین.

آیا fullstack شدن کار سختیه ؟

به هیچ وجه !

ما خودمون فول استک هستیم دوستان گلم

بعد از یک مدت کوتاهی (مثلا یک سال) به تسلط می رسید و به راحتی کار خودتون رو انجام خواهید داد و پروژه ها رو هندل می کنید . البته به این بستگی داره که در راه برنامه نویسی نا امید نشید و از مواجهه با خطا درون کد ها نترسید !  همین خطا ها هست که شما رو قوی میکنه

اگر فول استگ نشم چی ؟

اشکالی نداره ولی باید کارها رو تیمی انجام بدین  و یا پروژه هایی که فقط مربوط به فرانت اند یا فقط مربوط به بک اند هست رو بردارید.

اگر داخل یک شرکت معتبر کار کنید این موضوع تیمی کار کردن حل میشه … مثلا ما خودمون هر کدوم روی یک بخش بیشتر تمرکز  و توانایی داریم و اگر پروژه ای بیاد که سایت رو 0 تا 100 بخواد  ، بخش های مختلف را تقسیم میکنیم.

برای مثال میگیم فرانت اند رو این چند نفر انجام بدن و بک اند رو این چند نفر و یک مدیر ارشد کد نویسی داریم که روی کد ها نظارت میکنه . سرانجام کد ها درون git ادغام میشن و خیلی خوشگل تحویل مشتری میشه 😊

Git چیه؟

Git یک سایت هست که برنامه نویس ها از سراسر دنیا میان کد های خودشون رو درونش قرار میدن و گروه میسازن و کد ها رو با هم ادغام میکنن. شما فرض کن یک برنامه نویس از هند و یکی ازایران و یکی از امریکا میخوان با هم یک پروژه بزنن . چطوری باید زده بشه؟ کنار هم که نیستن اینا !!

در اینجا git میاد وسط ، یک گروه درست میشه به نام اون پروژه و اون سه نفر اضافه میشن به گروه . خب حالا هر کی هر کاری میکنه اصطلاحاً  push  میکنه درون git  و کاملا معلوم میشه که چه کسی  کجا رو درست کرده خط به خط مشخص میکنه ! همچنین تغییرات قابل بازگشت هست و هزار تا کار دیگه که میشه اونجا انجام داد. خلاصه اش کنم اینه که اگر git   بلد نباشی و بخوای تیمی کار کنی  اصلاً جالب نیست . پس اینو هم باید یاد بگیری ! یادگیری اش هم کلاً یکی دو روز زمان میبره فقط  ، نگران نباشید ساده است!!

وردپرس –  لاراول

دوتا از سیستم هایی که خیلی استفاده میشه امروزه این دوتاست

بعد از یادگیری php شما تصمیم میگیری که به سمت کدوم بری

بخش اعظم سایت های دنیا وردپرسی هستند و برای اینکه شما بتوانید یک سایت وردپرسی طراحی کنید باید آموزش وردپرس رو هم ببینی !

مگه با php نمیشه سایت طراحی کرد که باید وردپرس رو یاد بگیریم ؟

خود وردپرس با php  نوشته شده و کتابخانه های آماده زیاد و باحال داره که کار شما رو خیلی خیلی راحت میکنه ! یعنی با php خام بخوای سایت بزنی سخت تر از اینه که با وردپرس بزنی !

یادگیری وردپرس هم ساده است !! وقتی وردپرس بلد باشی اینجوری بگم که میتونی راحت پول دربیاری (مشتری هاش زیادند ! )

میرسیم به لاراول

لاراول هم با php هست و باید php  رو بلد باشی که بیای از سیستم لاراول استفاده کنی.

اگر میخوای سایت رو تخصصی تر بزنی و سیستم هایی مثل وردپرس استفاده کنی بهترین گزینه لاراول است.

یادگیری اش هم سخت نیست فقط باید تلاش کنی ! بعضی مشتری ها سایت های لاراولی میخوان و هزینه طراحی اش هم بیشتر از وردپرس هست ، تعداد برنامه نویس های کمتری هم در این زمینه کار میکنن و اگر مسلط بشی بازار مال شما میشه !

 اگر برنامه نویس php باشی و بخوای در یک شرکت کار کنی ازت سوال میپرسن که لاراول بلدی یا نه !

خب دوستان تعداد زیادی زبان و فریم ورک معرفی کردیم ، پس خیلی کار سخته دیگه؟

اینو بهتون بگم که ما داخل شرکت خودمون سه تا برنامه نویس هستیم که همه اینا رو بلدیم ! علاوه بر اینها زبان های دیگه و کارهای دیگه مثل اپلیکشن نویسی هم میکنیم. ما هم هوش فوق العاده ای نداشتیم ! تلاش کردیم ، از شکست نترسیدیم و با روحیه بالا به مسیر ادامه دادیم و الان داریم مزد زحمات رو میگیریم .

 اگر یک زبان برنامه نویسی  مثل php رو بلد باشی و اصول برنامه نویسی رو یاد بگیری دیگه یادگیری بقیه زبان ها خیلی برات آسون میشه و سرعت یادگیری شما بسیار بالا میره . اول کار یخورده لاک پشتی جلو میری ! بعدش دیگه سرعت میره بالا و سریع زبان ها رو یاد میگیری. شاید یک روزی بود که من یک دستور ساده html رو میخواستم بزنم خیلی فکر میکردم و همش مطالب یادم میرفت ولی یواش یواش مسلط شدم و الان خیلی راحت میتونم کد بزنم

یادگیری مداوم :

آخرین مرحله که مهم ترین مرحله است یادگیریه !

بعضی از شاخه های کاری سرعت انتشار کمی دارند و شما اگر هر دوسال یا بیشتر هم خودتو به روز نگه داری مشکلی نیست و خوبه

اما در دنیای کامپیوتر این موضوع فرق میکنه ! اگر دوسال مطالعه نکنی خیلی عقب می افتی . هر چند وقت یک فیچر جدید در نرم افزار ها ، زبان های برنامه نویسی اضافه میشه و یادگیری مداوم میتونه ما رو همیشه به روز نگه داره و کدنویسی ما روز به روز بهتر کنه. همچنین  اینو توجه داشته باشید که هر چی سخت افزار پیشرفت کنن بلافاصله نرم افزار ها پیشرفت میکنن یا تولید میشوند. تصور کنید مثلا 15 سال پیش کسی از اندروید و ios حرفی نمیزد و برنامه نویسی در این زمینه نداشتیم ولی الان چی ؟!

حالا به نظر شما 5 سال دیگه چیزهایی که ما امروزه استفاده میکنیم تغییر نخواهد کرد ؟ طبیعی هست که تغییر میکنه و اینکه ما بگیم خب همینقدر که بلدیم بسه  ، بزرگترین اشتباه افراد غیر حرفه ای

امیدوارم برنامه نویسی رو استارت بزنی و ما بتونیم در این راه شیرین و پر درآمد برای شما نقشی داشته باشیم.

با نظرات خود ما را خوشحال کنید 🥰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیایید صحبت کنیم !

تماس :

09112289685

ساعت پاسخگویی 9 الی 13

ایمیل :

themixteam2020@gmail.com

شبکه های اجتماعی:

تمام حقوق متعلق به شرکت رسا فناوران نادین خلاق می باشد 2021